Blogi

Kohti fiksumpaa rahapelipolitiikkaa

By 6 helmikuun, 2022 No Comments

Uhkapelaamisen ja avunsaajien välinen vuosikymmenten epäpyhä kytkös on vihdoin päättymässä, kun parlamentaarinen sopu uhkapeleillä rahoitettujen toimintojen rahoitusmallista saavutettiin. Jatkossa Veikkauksen tulos tuloutetaan valtiolle yleiskatteellisena ilman korvamerkintää käyttökohteesta.

Parlamentaarinen sopu rahoitusmallista on iso asia. Miljardin euron edistysaskel. Rehellisyyden nimissä en uskonut tällaiseen muutokseen aloittaessani kansanedustajana huhtikuussa 2019 ja nostettuani ongelmakohtia esiin hallitusneuvotteluissa, ja sen jälkeen tasaisesti myös julkisuudessa, kuten elokuussa 2019 (Veikkaus viimein havainnut ongelmat) tai tammikuussa 2020 (Ulkopuolinen selvitys Veikkauksen toiminnasta). Blogikirjoituksia, tiedotteita ja kannanottoja on lukuisia.

Mistä tähän tultiin?

Tähän saakka esimerkiksi järjestöt, jotka auttoivat peliongelmaisten tai muiden addiktioiden kanssa painivia ihmisiä, saivat rahoituksen rahapelitappioista. “Hyvän tahdon pelit” rakensivat huonon elämän aineksia. Eturistiriita oli ilmeinen, mutta asiaan ei kiinnitetty huomiota. Poliitikot yli puoluerajojen, järjestökenttä ja Veikkaus olivat kaikki samassa hyvävelikerhossa, eikä yhteiskunnan eliitti halunnut muutoksia. Kaikki voittivat, paitsi peliongelmaiset. Tätä kokonaisuutta on avattu ansiokkaasti Veikkauskratia-kirjassa, jonka lukemista suosittelen kaikille aiheesta kiinnostuneille. Suomalainen ei voita aina, kuten kirjoitin blogissani elokuussa 2020.

Julkinen keskustelu ja kansalaisaloite Pelikoneet kaupoista lisäsivät painetta, mutta muutostahtotilan aikaansaaminen olisi silti kestänyt vuosia. Keskustan eduskuntaryhmässä muutostarpeita alettiin ymmärtää kesällä 2020, mutta yksin sekään ei riittäisi. Hallituksessa toteutetaan hallitusohjelmaa ja ilman koko hallituksen tukea mitään ei aiemmin sovitusta muuteta. Arpajaislain uudistaminen eteni jo vuosikymmeniä totutulla uralla ja nähtävissä olevat muutokset olivat kosmeettisia. Toteutettu arpajaislaki oli odotettu pettymys.

Tarvittu muutosajuri rahoitusmallin uudistamiseen oli rahan, sekä julkisen ja sisäisen paineen kombinaatio. Veikkauksen tuottojen alenema kiihtyi useista syistä, joten rahapelitoiminnan tuottojen vähenemistä selvittämään nimitettiin työryhmä. Lopputulos oli nippu järkeviä ehdotuksia, joista yhteen myös nykyinen saavutettu ratkaisu pohjautuu.

On selvää, että saavutettu sopu tulee muuttamaan rahapelijärjestelmää jatkossa. Maailman muuttumista ei voi pysäyttää, eikä tarvitsekaan. Esimerkiksi lainsäädännön arviointineuvosto on jo lausunnossaan arpajaislaista kiinnittänyt huomiota tarpeeseen tarkastella erilaisia vaihtoehtoisia järjestämismalleja. Seuraava askel onkin poistaa rahapelikoneet kaupoista ja kioskeista erillisiin pelisaleihin.

Väistämättä tarpeen olisi myös perata nykyiset avunsaajat ja koko avustusjärjestelmä. Valtaosa toiminnasta menee hyvään tarkoitukseen liikunnan, kulttuurin, nuorison ja heikompiosaisten parhaaksi. Mutta myös vanhentuneisiin rakenteisiin, seiniin ja hallintoon, hankkeisiin hankkeiden ilosta ja status quon säilyttämiseen. Muutostyö on aloitettava seuraavalla hallituskaudella.

Edellä oleva on pelkistetty kuvaus tilanteen muotoutumisesta. Selvää on, että moni tilanteeseen herännyt poliitikko, kansalaisvaikuttajat ja useat muut seikat vaikuttivat lopputulokseen. Ilman yhteistä tahtoa ei mitään sopua olisi syntynyt.