Blogi

Valtuustopuhe: joukkoliikenteen kehittäminen

By 30 syyskuun, 2019 No Comments

Arvoisa puheenjohtaja.

Minulla on unelma. Unelma kaupungista, jossa joukkoliikenne on olennainen osa saumatonta liikkumisen ketjua. Tähän ketjuun kuuluu joillekin oma auto tai pyörä, toisille linja-auto. Tavoite on yksinkertainen: sujuva arki kaupunkilaisille ja turisteille. Liikkumisen pitää olla helppoa ja vaivatonta tai sitten ihmiset valitsevat oman auton, kuten vihreä valtuustokollega niin väkevästi todisti.

Toimivat liikenneyhteydet ovat avainasemassa tulevaisuuden kaupungeissa, joissa liikkumisen eri muodot menevät päällekkäin ja sulautuvat yhteen. Liikkumisen tapojen yhdisteleminen yleistyy erityisesti uusien aplikaatioiden ja teknologian kautta. Sujuvuus ja helppous kuvastavat liikennepolitiikkaa, jota myös ihmiset ovat halukkaita käyttämään. 

Joukkoliikenteen kehittämisohjelma ”Linkki tulevaisuuteen 2030” on kunnianhimoinen. Ohjelmassa visioidaan käyttäjämäärän kaksinkertaistamista ja useita parannusehdotuksia liikennöintiin. Kasvu mahdollistaisi myös entistä edullisemman matkustamisen, sekä tiheämmin liikennöivät vuorot, mikä olisi kaupunkilaisille hyvä uutinen.

Uusien palveluiden myötä myös käytettävyyteen on panostettava. Reittiopas on ottanut useita kehitysaskeleita, mutta jatkossa tätä palvelua tulee edelleen kehittää ja monipuolistaa. Rajapintoja rikkomalla yhdistyy linkki-liikenne car share -palveluihin, kaupunkipyöriin ja potkulautoihin – jos näihin palveluihin aikanaan päädymme. Erilaisia liikkumismuotoja on saatava tukemaan ja täydentämään toisiaan yhä paremmin. 

Arvoisa puheenjohtaja.

Kehittämällä joukkoliikennettä vähäpäästöisempään suuntaan vastaamme samalla myös ilmastonmuutoksen torjuntaan. 

Tulevaisuudessa Jyvässeudun kehittämiselle tulee uusia mahdollisuuksia, kun pääsemme osaksi MAL-sopimusta. Joukkoliikenne tulee kiinnittää vahvasti osaksi MAL-sopimusta, jonka myötä Jyvässeudun kasvun on jatkossa mahdollista olla yhä paremmalla uralla.

Samaan aikaan on turvattava myös niiden seutujen saavutettavuus, jonne ei julkisen liikenteen ole kannattavaa liikennöidä. Jyväskylä on monipuolinen kaupunki, jossa on harvinaisen tiivis kaupunkikeskusta, isoja omakotitaloalueita ja suuri määrä haja-asutusalueita. 

Korpilahden, Tikkakosken, Puuppolan tai esimerkiksi Vesangan kaltaisten alueiden saavutettavuus ei saa heikentyä. Samaan aikaan on hyvä muistaa, että yksityisautoilu on myös tulevaisuudessa osa ihmisten arkea, niin Jyväskylässä kuin koko maassammekin. 

Olemme osiemme summa ja siksi yksi malli ei aina sovi kaikkialle. Tärkeintä on luoda malli, jossa liikkuminen on saumatonta. Siihen esitelty kehitysohjelma on erinomainen askel eteenpäin. 

*Valtuustopuhe joukkoliikenneohjelman ”Linkki tulevaisuuteen 2030” käsittelyssä 30.9.