Arvoisa puhemies.
Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa erilaisin liikkumisen keinoin suoritamme niin arjen askareet kuin juhannuksen juhlinnan.
Osalle meistä riittää apostolin kyyti, toiset lentävät ja on meitä myös moneen junaan. Valtaosa tarvitsee kuitenkin omaa autoa.
Onkin erikoista kuinka lähes viikoittain autoilijoita syyllistetään. Syyllistetään siitä, että he tarvitsevat omaa autoa työssäkäyntiin, lasten harrastuksiin viemisiin ja kaupassa asiointiin. Syyllistetään tavallisesta suomalaisen arjen elämisestä.
Joidenkin tutkijoiden ja eräiden poliitikkojen puheet uusista veroista ja maksuista ja korotuksista ovat vieraantuneet tavallisten kansalaisten arjesta. Ja pahasti!
Omaa autoa tarvitsevista tavallisista suomalaisista tehdään syyttä suotta ilmastonmuutoksen suurimpia aiheuttajia. Se ei ole oikein.
Tarvitsemme autorauhan. Jotta suomalaisten ei tarvitse joka viikko pelätä liikkumisensa puolesta. Jotta autoilu on myös tulevaisuudessa mahdollista heille, jotka omaa autoa tarvitsevat. Ja Suomessa meitä on paljon.
Kohtuuhintaisilla autoilla, kohtuuhintaisilla polttoaineilla ja hyväkuntoisilla teillä. Tämän pitäisi olla pitkien etäisyyksien maassa itsestään selvä asia.
Keskusta pitää kiinni ihmisten liikkumisen vapaudesta. Eikä Keskusta hyväksy autoilun kustannusten kasvattamista. Olemme valmiita uudistamaan liikenteen verotusta entistä oikeudenmukaisemmaksi ja suosimaan kotimaisia uusiutuvia polttoaineita, joka on autoilijan etu ja suomalaisen työn ja yrittäjyyden turva.
Arvoisa puhemies.
Suomessa on 454 tuhatta kilometriä tiestöä, yli 5900 kilometriä raiteita, 21 Finavian lentokenttää, 16 300 kilometriä vesiväyliä ja internet. Kaikelle tälle liikennekokonaisuudelle ja vähän muullekin on nyt valmiina yhteisesti sovittu suunnitelma.
Liikenneväylät ovat kaikkien meidän yhteistä kansallisomaisuuttamme, jotka on pidettävä kunnossa. Toimiva ja luotettava väyläverkko tarvitaan koko maassa, jotta lapsilla on turvallinen koulumatka, aikuisilla sujuvat liikenne- ja internetyhteydet ja elinkeinoelämällä baana auki maailman markkinoille.
Mitä parempikuntoiset väylät, mitä suoremmat mutkat ja mitä lyhyemmät matkat, sen parempi.
Kun tuossa juhannuksena ajoin pitkin Keski-Suomen teitä, ei tullut yllätyksenä asfaltin paikka paikan päällä ja nimismiehen kiharat soratiellä. Ei ole Pihtiputaan mummolla esteetön kauppareissu, eikä Jämsän ukolla vikavapaa verkko. Tähän tarvitsemme muutoksen.
Arvoisa puhemies.
Keskustan mielestä suuremmissa tie- ja infrahankkeissa on nykyistä paremmin hyödynnettävä EU-rahoitusta. Uusia ja innovatiivisia rahoitusmuotoja ei saa poissulkea ideologisista syistä. Eikä seudullista raideliikenteen järjestämistä myös maakunnissa saisi lailla estää. Tasapuoliset mahdollisuudet elää ja yrittää koko maassa on Keskustan lähtökohta.
Työelämän murroksesta on tullut totta viimeisen parin vuoden aikana. Uutta ei pidä vastustaa vain vastustamisen takia, vaan sallia elämä sekä kaupunkien sykkeessä että mökkilaiturin liplatuksessa.
Elinkeinoelämämme yritykset ja yrittäjät tarvitsevat teiden ja raiteiden lisäksi kattavaa lentokenttäverkkoa maakunnissa, satamia sisävesillä ja rannikoilla ja nopeita yhteyksiä maan pinnalla ja tietoverkoissa. Vakaa valokuitu on uuden kasvun siemen. Keskustan mielestä suomalaiset ansaitsevat parempikuntoiset ja turvalliset liikenneväylät sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa.
Liikenne kaksitoista -ohjelma on hyvin kirjoitettu. Ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, mutta puoliksi tehty ei tietenkään riitä. Keskusta on valmis tekemään myös toisen puolen: panostamaan infraan ja mahdollistamaan entistä turvallisemman ja nopeamman liikkumisen kaikille suomalaisille. Tähän työhön kutsumme mukaan kaikki puolueet.