Kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo (kok.) toi esiin Keski-Suomen haasteita työttömyyden kasvun osalta (KSML 9.11.). Huolissaan tuleekin olla ja kaikki keinot työllisyyden parantamiseksi – myös opposition esittämät – on tarkoin käsiteltävä.
Rehellistä olisi todeta, että Äänekosken biotuotetehtaaseen liittyvien infrahankkeiden rahoitus toteutui lähes kokonaan keskustan johtaman hallituksen aikana. Lisäksi Kirri–Tikkakoski-moottoritie sai 139 miljoonan euron rahoitusvarauksen vuonna 2017, josta kiitokset niin ikään edelliselle keskustan johtamalle hallitukselle.
Wallinheimo listaa ”täsmätekoja”, jotka pitäisi toteuttaa heti. 113 miljoonan euron VT9 Jyväskylä–Jämsä-välin kunnostus ja 119 miljoonan euron VT4 Jyväskylä–Vaajakoski kehittäminen ovat tärkeitä hankkeita, aivan kuten Wallinheimo luettelikin.
Nykyhallituksen päättämä Jyväskylä–Tampere-raidevälin 18 miljoonan euron suunnitteluraha saa Wallinheimolta hieman kehuja, mutta siihenkin hän hankkisi välittömästi arviolta yli 700 miljoonan euron vaadittavan rahoituksen.
Kustannusarviot toki tarkentuvat näiden kaikkien osalta, mutta Wallinheimon kirstussa rahaa riittää!
Mielenkiinnolla odotan kokoomuksen varjobudjettia, johon Wallinheimo on saanut tämän miljardin euron rahoituspaketin Keski-Suomeen realistisella rahoitussuunnitelmalla varustettuna. Siihen esitykseen on perehdyttävä huolella.
Puhuminen on toki ilmaista. Itse sen sijaan olen vastuullisen talouspolitiikan tukija. Hankkeita edistetään, mutta askel kerrallaan.
Kollegani kannattaa vielä hieman kerrata myös hallituksen talouslinjauksia. Hallitusohjelman mukaisesti kaikkia päätettyjä menolisäyksiä uudelleenarvioidaan, jos työllisyystavoitteissa ei tapahdu kehitystä.
*Kirjoitus on julkaistu Keskisuomalaisessa