Maakuntauudistus on yksi Suomen merkittävimmistä hallinnollisista uudistuksista vuosikymmeniin, joka parhaillaan luo mahdollisuuksia alueiden Suomen uudelle tulemiselle. Kolmitasoinen hallinto – kunta, maakunta, valtio – on ihmislähtöinen malli, jossa alueilla ja paikallisella päätöksenteolla on suuri vastuu. Malli on käytössä lähes kaikissa EU-maissa.
Tällä hallituskaudella maakuntaveroa ei näytä tulevan. Valtioneuvosto on ilmoittanut tästä jo keväällä 2016. Tästä huolimatta erityisesti kokoomus on pelotellut maakuntaverolla, viimeisimpänä Keski-Suomen piirijärjestö 13.9 julkaisemallaan tiedotteella. Sen mukaan ”- – maakuntavero johtaa väistämättä kokonaisveroasteen hallitsemattomaan kasvuun.” Tämä väite on absurdi, kun koko maakuntaveroa ei ole edes suunniteltu. Mielestäni maakuntavero olisi kuitenkin aidon itsehallinnon oloissa tulevaisuudessa perusteltu.
Mahdollinen maakuntavero olisi uusi veroluokka, mutta siinä verotusta vain siirretään momentilta toiselle. Painetta verotuksen kiristymiselle luovat tulevina vuosina epäterve huoltosuhde, sekä viime vuosien alavireinen talouskehitys. Tämä kehitys on kuitenkin riippumatonta siitä, onko maakuntaveroa vai ei.
Mikäli maakuntien rahoitus perittäisiin maakuntaverona, ei kunnilla lähtökohtaisesti olisi tarvetta verottaa sote- ja muita palveluita, jotka siirtyvät maakunnalle. Samalla maakuntavaltuustolla olisi todellinen tulosvastuu äänestäjilleen siitä, kuinka tehokkaasti ja hyvin palveluja saadaan tuotettua.
Keski-Suomen kokoomuksessakin olisi syytä muistaa, että todellinen uhka verotuksen kohoamiselle esimerkiksi Jyväskylässä ei todellakaan ole maakuntavero vaan se, ettei valtion verotulojen tasausjärjestelmä jatkossa toimi riittävän tehokkaasti. Ilman verotulojen tasausjärjestelmää jyväskyläläisten veronmaksajien verotaakka kyllä uhkaa kasvaa merkittävästi.
Oikein toteutettuna maakuntavero lisää läpinäkyvyyttä ja kustannustehokkuutta, sekä antaisi maakunnille valtaa ja vastuuta. Suorien vaalien lisäksi verotusoikeus on aidon itsehallintoalueen määritelmä. Muista kuin vaaliteknisistä syistä on vaikea nähdä, miksi Keski-Suomen kokoomus pelkää uudistamista ja uudistuksia, jotka parantaisivat kuntalaisten ja maakunnan edunvalvontaa.
Luulisi olevan kaikkien keskisuomalaisten etu puoluekannasta riippumatta, että maakuntamme on jatkossa oma itsehallintoalueensa. Vaihtoehtona olisi ollut Keski-Suomen sulauttaminen Itä-Suomen suuralueeseen ja Kuopion vallan alle.