Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen esitti lukuvuoden avajaispuheessaan gondolihissiradan rakentamista Jyväskylään. Hämäläinen visio Ylistönrinteen, Mattilanniemen ja Seminaarinmäen kampukset, sekä Hippoksen ja Harjun yhdistävästä hissiradasta. Aiheellisesti hän kysyi: ”miksi ei?”
Kaikki kunnia Hämäläisen visioinnille, sillä ilman rohkeutta emme kykene uudistumaan.
Ei ole myöskään yhdentekevää, että maamme hienoimman yliopiston rehtori puhuu oikoradan puolesta, jolla Jyväskylä yhdistettäisiin suoraan pääkaupunkiseudulle Tampereen ohitse. Tätä hanketta tukee onneksi jo nyt moni keskisuomalainen päättäjä yli puoluerajojen.
Viimevuosina Jyväskylässä on myös toistuvasti puhuttu yliopistoa ja ammattikorkeakoulua paremmin tukevan linja-autoreitin luomisesta. Lisäksi Helsingissä hurmanneita kaupunkipyöriä on ehdotettu myös Jyväskylään. Ehkä voisimme ensin aloittaa näistä?
Linja-autojen käyttäjämäärät ovat olleet tasaisessa kasvussa ja erityisesti keskusta-alueella ja sen lähiympäristössä reitistö alkaa toimia jo hyvin. Pullonkaulojakin on, joista opiskelijoita paremmin tukeva linkkilinja on yksi esimerkki.
Kaupunkipyöristä on tehty jo selvityskin ja sopivalla sijoittelulla, sekä mahdollisesti yksityisen sektorin mainostuloilla, näkisin kaupunkipyörillä tulevaisuuden myös Jyväskylässä. Enkä ole ensimmäinen saati ainoa, joka on tätä ajatusta pitänyt esillä.
Raitiovaunuistakin on toisinaan puhuttu, mutta niiden hyöty-kustannus –suhde ei välttämättä toistaiseksi sovellu vielä Jyväskylään.
*Kirjoitus on julkaistu Suur-Jyväskylän lehdessä