Ratapihan hanke luo elinvoimaa

Keskisuomalainen uutisoi 18.5. Jyväskylän kaupungin kaavoituksen suunnitelmista muuttaa rantaväylä kaupunkibulevardiksi ja kaventaa ratapihan ”varikkoa” tuntuvasti raiteita poistamalla.

Siinä missä kaupunkibulevardi on ajatuksena kiehtova, on toteutus vaikeampaa Rantaväylän ollessa Jyväskylän ohitustie. Rantaväylä on väärässä kohtaa, mutta nyt sen sijaintia on erittäin kallista muuttaa ja integroiminen nykyistä enemmän osaksi kaupungin liikennejärjestelyjä vaikuttaa haastavalta kokonaisuudelta. Ohitustiellä on oma tarkoituksensa.

Sen sijaan ratapihan kaventaminen on paitsi kannatettava, myös realistisempi projekti.

Raiteiden vieminen maan alle olisi toki optimaalisin ratkaisu, mutta taloudellisesti miltei mahdoton. Ratapihan ”varikkoraiteita” siirtämällä esimerkiksi Jyväskylästä pohjoiseen saamme erinomaiselle sijainnille kauppa-, toimisto- ja asuinrakennuksia.

Nykyistä Matkakeskuksesta Lutakkoon johtavaa kävelysiltaa päivittämällä on mahdollista luoda rakennusten läpi menevä kulkuväylä, johon on mahdollista yhdistää puistomaista yhteisaluetta kahvila- ja ravintolamahdollisuuksin. Samalla kaupunkikeskusta yhdistyisi entistä luontevammin Lutakkoon. Mahdollisuuksia on monia.

Tampereella ratapihalle ollaan tekemässä suuria uudistuksia, joilla kaupungin elinvoimaa turvataan vuosikymmeniksi eteenpäin. Samanlaista rohkeutta kaivataan myös Jyväskylään, sillä vain uudistamisella pysymme elinvoimaisena kaupunkina myös tulevaisuudessa.

Kaupungin kaavoitukselle on annettava kiitokset. Ennakkoluulottomalla ja tulevaisuuteen katsovalla suunnittelulla Jyväskylä pitää paikkansa Suomen dynaamisimpana kaupunkina.