Mopoautot voi korvata oikeilla ja turvallisilla autoilla

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee mahdollistavansa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Ministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan nuorten liikenneturvallisuutta pitää parantaa ja keskustelu siitä on tärkeää.

Ministeriö käynnistää hankkeen, jossa määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat tekniset vaatimukset ajoneuvoille ja nopeudenrajoittimille.

Liikenneturvallisuuden parantaminen on kannatettava uudistus. Nykyisin 15-vuotiaat saavat mopokortin kautta mahdollisuuden ajaa liikenteessä mopoautoilla.

Mopoautot ovat kaupunkiliikenteessä samalla viivalla kuin oikeat autot, mutta niiden turvallisuus on vaaratilanteissa vähintään kyseenalainen. Euro NCAP -törmäystestit kertovat karua kuvaa mopoautojen kohtalosta törmäystilanteissa.

Jos mopoautojen tilalla olisivat oikeat henkilöautot, joissa nopeuksia olisi teknisesti rajoitettu, kasvaisi meidän kaikkien liikkujien turvallisuus. Samalla nuorille tarjoutuisi vaihtoehto usein törkeän kalliille mopoautolle.

Tällaisessa autossa, jossa nopeutta olisi teknisesti rajoitettu, tulisi olla selkeä 60:n tai 80:n km/h merkintätarra riippuen sopivaksi tutkitusta nopeusrajasta. Myös esimerkiksi moottoritielle pääsyä tulisi rajoittaa.

Ministeriön suunnitelma tarkastella samalla ajokorttivaatimuksia on niin ikään kannatettava asia.

En pitäisi mahdottomana ajatuksena pohtia myös ”mopoautokortin” ikärajaa uudelleen, mutta näissä vaatimuskysymyksissä asiantuntijat ovat varmasti parhaita tekemään lopullisen suosituksensa.

Yhtä kaikki jokainen suunnitelma, joka parantaa liikenneturvallisuutta, on tervetullut ja lopulliset johtopäätökset on syytä jättää asiantuntijaselvitysten jälkeen.

*Kirjoitus on julkaistu Keskisuomalaisessa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>